The triangle of awsomeness

Att få ett MFS-stipendium innebär inte att man får ett MFS-stipendium och sen bara får åka till sydligare breddgrader. Ett MFS-stipendium innebär att man måste ta sig igenom en MFS-kurs i Göteborg för en crash course om biståndets historia, att forska i fält, praktiska säkerhets-och sjukdomsdetaljer, landinformation, kulturmöten samt etiska dilemman. Bra!

Eller?

Jo, det är ju i och för sig bra, kanske särskilt för de teknologer/naturvetare etc som aldrig fått någon utbildning i den mänskliga aspekten av utveckling. För oss som har läst fred-och utveckling i två och ett halvt år var det kanske mindre nyttigt. Men vi kunde ju ändå trösta oss med att teknologerna/naturvetarna etc i alla fall fick reda på lite om vad det här stipendiet faktiskt innebär. Trodde vi ja. För det visar sig ganska snabbt att alla teknologerna/naturvetarna etc inte alls förstår hur extremt nyttigt det här är för dem. I utvärderingen pratar vi om vad vi har fått ut av kursen när en av ovan nämnda säger:

"men jag som ingenjör kommer ju aldrig att möta på den här typen av etiska dilemman"

Där och då ville jag bara vända mig om och hålla en lång föreläsning om att det faktiskt inte spelar någon roll vilken del av utvecklingsprocessen man arbetar med, man kommer alltid att se människan som drabbas av den och man kommer förmodligen alltid att slås av tanken huruvida man gör rätt eller inte. Kan man inte förstå kanske man inte ska ge sig in i kontexten överhuvudtaget.


Så, nu har jag fått ventilera lite. Förutom vissa oförstående människor så gillade jag ändå kursen, även om mycket kändes självklart för oss som ändå är väldigt förberedda. Det är alltid kul att träffa andra människor som är inne på samma spår som en själv. Och personligen anser jag att det är både bra och ansvarsfullt av Sida att hålla en sådan kurs för att faktiskt förbereda oss som ska ut, många för första gången.

(förlåt att jag har dragit teknologer och naturvetare över samma kam i det här inlägget. Jag gillar båda sorterna, utan dem hade jag aldrig fått reda på vad en widowbird har med utveckling att göra, kunskap jag nu är väldigt tacksam för att jag har. Dessutom är det ofta dessa ämnen jag tycker är mest intressanta och konkreta. Jag önskar många gånger att jag hade blivit geobiolog istället för fred- och utvecklingsinformatör. Jag vill studera djur och natur!)



Det här är då en widowbird, väldigt stilig fågel må jag säga


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0