Sand

"När man kommer till öknen, då hittar man sand, och det är då, det är då det är dags att börja promenera."
Maria Montazami 2011


Vi lever fortfarande i glädjeruset till följd av det faktum att vi faktiskt fick MFS-stipendiet. Att vi faktiskt är grymma var något jag, Linda, spridde till varenda person som ville höra på Sivans i lördags, plus några till. Men nu över till vad jag faktiskt hade tänkt skriva om. Vi ska ju till Botswana, som ni nog vet vid detta laget, och där finns det massor av sand i form av Kalahariöknen. På Wikipedia kan man läsa detta om Kalahari;

"Det finns flera viltreservat i Kalahari, bland annat Central Kalahari Game Reserve (CKGR) som är världens till ytan näst största skyddade område. Bland djur i Kalahari kan nämnas brun hyena, lejon, surikat, giraffer, vårtsvin, schakaler, Babianer, flera arter av antilop (bland annat eland, gemsbock, springbock, hartebeest, stenantilop, större kudu och dykarantiloper) samt många olika fåglar och reptiler.

Växtligheten i Kalahari består till största delen av gräs och akacia men det finns fler än 400 identifierade växtarter, bland annat vild vattenmelon."

 

Med detta sagt vill jag bara meddela att det finns en stor risk att vi börjar promenera och inte vänder om, vi acklimatiserar oss med alla de fina djuren, bland annat Amandas elefant Rupert och min flodhäst Roger, och stannar kvar där. Så kommer vi inte hem vet ni att det är dags att börja promenera!

 



Tlhôla sentle! (Ha en bra dag på setswana!)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0