HIV's a bitch

Namaste! (som Linda skulle sagt, men hädanefter tror jag att jag håller mig till ett gammalt hederligt Dumela)


Dagen har tillbringats med att sammanställa materialet i tre av de böcker ni ser ett par inlägg ner (+ ett par till). Man kan sammanfatta dessa böcker i ett antal korta punkter:

  • HIV/aids finns främst i Afrika
  • Botswana är ett av de värst drabbade länderna
  • Att antalet drabbade av HIV är så högt i Afrika anses bero på taskig ekonomi och undermåliga sociala förhållanden
  • Det höga antalet drabbade i Botswana kan inte förklaras med hjälp av dessa faktorer
  • Det höga antalet drabbade i Afrika beror ofta på ovilja från de styrande i landet att ta tag i situationen
  • Det höga antalet drabbade i Botswana beror inte på detta, tvärtom har Botswana en väldigt stark handlingsplan 

Är ni förvirrade? Bra. Det är meningen, för annars har vi nämligen ingenting att skriva vår c-uppsats om, vilket vore lite jobbigt nu när biljetterna är bokade och sådär.

Är det någon som inte kan vänta i ungefär åtta månader på svaret utan känner ett starkt behov av att lösa gåtan själv sålänge så rekommenderar jag följande hemsidor att börja med:

http://www.safaids.net/
http://www.avert.org/aids-botswana.htm
http://www.usaid.gov/our_work/global_health/aids/Countries/africa/botswana_profile.pdf


O nne le letsatsi le le monate sålänge!
(Ps. i nästa inlägg utlovas en setswansk språkkurs)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0